loading...

آرون پلاس

برای تقویت هوش مالی کودکان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ هوش مالی خودمان چطور پرورش داده شده است؟ نهایت آموزشی که بیشتر ما در کودکی دربارهٔ امور مالی دریافت کرده‌ایم، در یک جمله خلاصه می&

آرون بازدید : 38 جمعه 16 خرداد 1399 نظرات (0)

برای تقویت هوش مالی کودکان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ هوش مالی خودمان چطور پرورش داده شده است؟ نهایت آموزشی که بیشتر ما در کودکی دربارهٔ امور مالی دریافت کرده‌ایم، در یک جمله خلاصه می‌شود: پول علف خرس نیست! البته هنوز هم آموزش مدیریت مالی به کودکان خیلی پررنگ نیست، درحالی‌که ناآگاهی دراین‌باره می‌تواند در آینده مشکلات زیادی برای فرزندمان به وجود بیاورد. بنابر پژوهش‌ها کودکان از سنین پایین می‌توانند با کارکرد پول آشنا شوند و از آموخته‌هایشان بهره ببرند! در ادامه این مطلب در 3 روش به شما یاد می‌دهیم که چطور به‌ روشی اثربخش کودک‌تان را با مسائل مالی آشنا کنید، به‌طوری‌که برای آینده‌اش مفید باشد. توصیه‌هایی که ارائه می‌کنیم برگرفته از نظر کارشناسان مالی است که خود پدر یا مادر هستند. با ما همراه باشید.

1. توضیح دهید پول از کجا می‌آید

مهم است که کودک بداند پول چطور به‌ دست می‌آید. او باید بداند پول همین‌طوری از کیف مامان و بابا در نمی‌آید! فرزندمان باید بداند که پول در ازای کارکردن به‌ دست می‌آید. ما کار می‌کنیم و پول می‌گیریم. اگر کار نکنیم، خبری از پول نیست. به‌گفتهٔ «ریچل کروز» (Rachel Cruze) کارشناس مالی و نویسندهٔ کتاب «خانوادهٔ ثروتمند: نسلی برای موفقیت مالی»، مهم است که پیوسته رابطهٔ میان پول و کارکردن را برای کودک توضیح دهیم.

۲. این ۳ اصل را گوشزد کنید: بخشندگی، پس‌انداز، خرج کردن

پس از اینکه مشخص شد پول از کجا می‌آید، نوبت به ۳ اصل اساسی می‌رسد: بخشندگی، پس انداز و خرج کردن پول. سخاوت و بخشندگی بسیار مهم است؛ زیرا اهمیت کمک به دیگران را به کودک می‌آموزد. این ویژگی گران‌بهایی است. در ادامه به کودک‌تان یاد بدهید بخشی از پولش را پس‌انداز و بخشی را خرج کند. به او گوشزد کنید که وقتی پول تمام شد، همین‌طوری جایگزین نمی‌شود. بی‌تردید کودک‌ اشتباهاتی می‌کند؛ اما چه بهتر که تا وقتی زیر سقف امن خانهٔ ماست، اشتباه کند!

۳. از کودک بخواهید پول نقدش را در ۳ دسته جداسازی کند

 کودکان برای درک مفاهیم انتزاعی نیازمند ابزارهایی ملموس هستند. بنابراین، تنها به توضیح این ۳ اصل اکتفا نکنید و ابزار لازم را برای تمرین در اختیارشان بگذارید. به‌جای ۱ قلک، ۳ قلک به او بدهید (می‌توانید از پاکت، شیشهٔ خالی و ابزارهای دیگر استفاده کنید) و روی هریک برچسب «بخشیدنی»، «پس‌اندازکردنی» و «خرج‌کردنی» بزنید. هر زمان که کودک‌تان پولی می‌گیرد (پول توجیبی، دستمزد انجام کاری، هدیه و…)، او را تشویق کنید پولش را بین ۳ قلک تقسیم کند. به کودک اجازه بدهید، خودش دربارهٔ چگونگی تقسیم‌کردن پول تصمیم بگیرد. این کار نه‌تنها اعتماد به نفس کودک را در موضوعات مالی افزایش می‌دهد؛ بلکه فرصتی فراهم می‌کند که بتوانیم با فرزندمان، گفت‌وگویی جدی دربارهٔ مدیریت پول داشته باشیم. با کودک دربارهٔ اینکه می‌خواهد پولش را چطور خرج کند و همچنین دربارهٔ چگونگی تقسیم‌بندی در موقعیت‌های مختلف، مثلا در صورت بروز رویدادی پیش‌بینی‌نشده، صحبت کنید. اما فراموش نکنید که تصمیم پایانی با اوست.

«تی‌آ نیکولا» مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایهٔ «ولث‌بار» دربارهٔ این ترفند این‌طور می‌گوید:

دختر ۸ سالهٔ من می‌داند که باید حساب ۳ صندوق پول را داشته باشد. او معمولا برای مواردی مانند بلیت اردوی تابستانی یا چیزهای دیگری که دوست دارد تجربه‌ کند، پس‌انداز می‌کند. او می‌داند پولِ خرج‌کردنی، مربوط به هزینه‌های روزمره مثل خرید شکلات است. ما اهمیتِ بخشیدن پول را هم به او یاد داده‌ایم. او می‌تواند پولش را به مؤسسات خیریه یا به دیگران بدهد؛ مثلا برای دوستش هدیه‌ای بخرد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ از جمله طراخی وب سایت سئو ادمین اینستاگرام طراحی لوگو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟